2010-03-14 | 11:50:56

Vann rätt låt?

Det är samma sång varje gång, varje år. En lång utdragen och ibland pinsam process under fler veckor som slutar helt fel, det slår aldrig fel. Jag talar om Melodifestivalen.

Personligen blir jag lika besviken varje gång, trots det sitter jag bänkad när det är dags. Det finns endast ett fåtal bra låtar och varje gång slutar det med att en dålig låt vinner. I och för sig är det kanske inte så konstigt med tanke på att majoriteten av låtarna suger.

Alla har olika åsikter och med tanke på gårdagens resultat delar uppenbarligen inte alla min. Men en sak jag inte riktigt förstår är det här med majoritet.. om inte jag har fått allt om bakfoten är en majoritet den största delen av någonting.

På Wikipedia kan man läsa följande;

"Majoritet är detsamma som flertal, de som utgör flest av de röstande. Motsatsen är minoritet, eller mindretal. Det finns bara en majoritet men det kan finnas flera minoriteter om det finns fler än två alternativ att rösta på".

För att komma till saken.. hur kan majoriteten av svenska folket rösta fram Anna Bergendahl med "This is my life" när resultatet i dagens omröstningen ser ut såhär?



(Printscreen från SVT.se)

Jag vill minnas att det har varit likadant dom senaste åren.. en låt röstas fram och dagen efter tycker majoriteten att fel låt vann. Hur är det möjligt? Jag förstår inte matematiken, ekvationen går inte ihop.

Ännu en gång kan vi förbereda oss för ett pinsamt framträdande och total utklassning i Eurovision song contest. Tanken har slagit mig innan, men nu funderar jag seriöst på att bojkotta Melodifestivalen, blir ju ändå bara irriterad.



Insåg precis vilket otroligt intressant liv jag har. Sitter en söndag på jobbet (gick upp 05:30, gick och lade mig 22:00 igår) (medan merparten av mina jämnåriga antagligen ligger i sängen fortfarande) och klagar över att fel låt vann i Melodifestivalen. Hur torr får man bli? Haha, skönt med lite självdistans i alla fall ;)

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: